Dzień Kariery w PSP nr 5





strona główna










galeria




Po raz drugi w tym roku szkolnym społeczność PSP 5 zaangażowała się w organizację nietypowych zajęć w ramach innowacji „Brzeski system doradztwa edukacyjno-zawodowego od przedszkola do gimnazjum”.

11 maja uczniowie klas piątych i szóstych zebrali się w sali gimnastycznej, gdzie zostali zapoznani z planem zajęć przygotowanych na ten wyjątkowy dzień zwany Dniem Kariery.

Zajęcia rozpoczęły się od integracji zespołów podczas wspólnych gier planszowych rozwijających wyobraźnię, kreatywność, logiczne i strategiczne myślenie. Uczniowie nie tylko świetnie się bawili podczas rywalizacji, ale też mogli wykorzystać swoje talenty, nabyte w szkole i poza nią umiejętności planowania, gospodarowania czasem i zgromadzonym kapitałem.

Druga część zajęć odbywała się poza szkołą. Uczniowie zostali podzieleni na 11 grup, z których każda, pod opieką nauczyciela, udała się w innym kierunku. Okazało się, że będą poznawać różne zawody i różne miejsca pracy. Dzieci miały możliwość przyjrzenia się pracy: psiego fryzjera, farmaceuty, krawcowej, masażysty, protetyka słuchu, trenera personalnego, brafitterki, drukarza, higienistki stomatologicznej, grafika komputerowego. Ich zadaniem było dowiedzieć się:

· Jakie predyspozycje, cechy psychofizyczne należy posiadać, by móc wykonywać dany zawód?

· Jaką szkołę należy ukończyć? Jakie przejść kursy czy szkolenia?

· Jakie są zalety, a jakie wady wykonywania danego zawodu?

· Jakie jest zapotrzebowanie na dany zawód na terenie naszego miasta?

· Jaka jest prognoza na przyszłość poznanego zawodu?

Zajęcia te okazały się bardzo owocne. Uczniowie nie tylko mogli porównać swoje wyobrażenia o danym zawodzie z rzeczywistością, ale też poznać takie, z którymi nigdy wcześniej się nie spotkali, jak chociażby brafitterka.

O godzinie 13.00 wszystkie grupy stawiły się z powrotem w szkole i każda z nich przedstawiała pozostałym scenkę, w której dzieliła się swoimi wrażeniami z odbytej właśnie wizyty oraz przekazywała jak najwięcej informacji na temat poznanych zawodów. Były wśród nich zawody związane z pracą na rzecz drugiego człowieka, w których dominują takie czynności jak pomaganie, opieka, doradzanie, szkolenie, leczenie. Były też takie, których przedmiotem pracy są materiały, surowce czy urządzenia techniczne. Duże wrażenie na uczniach zrobiły też zawody związane z posługiwaniem się systemem znaków i pojęć umownych.

Każda grupa chciała w jak najatrakcyjniejszy sposób zaprezentować to, czego się dowiedziała. Obejrzeliśmy więc skecze, pantomimy, scenki dramowe, usłyszeliśmy zagadki, a nawet obejrzeliśmy fragment zajęć step-aerobiku.

Po raz kolejny przekonaliśmy się, że najwięcej można się nauczyć podczas dobrej zabawy.

Mamy nadzieję, że program, który realizujemy, pomoże naszym uczniom w wyborze dalszej drogi życiowej. Gdy nauczą się rozpoznawać swoje predyspozycje psychofizyczne, zdolności, umiejętności, gdy poznają swoje mocne i słabe strony jest szansa, że w przyszłości wybiorą zawód, który będzie ich pasją.

Bem